Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czerwieńsk. "Wiesiek" jest niezłą atrakcją dla miłośników dawnej kolei. Przydałaby mu się jednak porządna renowacja [ZDJĘCIA]

Redakcja
Czerwieńsk, listopad 2019. Parowóz "Wiesiek" stoi w centrum miasta i jest niezłą atrakcją dla miłośników dawnej kolei.
Czerwieńsk, listopad 2019. Parowóz "Wiesiek" stoi w centrum miasta i jest niezłą atrakcją dla miłośników dawnej kolei. Natalia Dyjas
Parowóz T-3 "Wiesiek" stoi w centrum Czerwieńska. Dla wielu może być ciekawą lekcją historii na temat tego, jak dawniej wyglądał transport kolejowy. Czy doczeka się renowacji?

Tego typu parowóz był produkowany, by obsługiwać lokalne linie, w tym Kolej Zielonogórsko-Szprotawską.

"Wieśka" wyprodukowano w 1909 roku. Zmiany historyczne odbiły się bezpośrednio na tym pojeździe. Przechodził z rąk do rak, by wreszcie po II wojnie światowej ostatecznie trafić do Polski. Tutaj był użytkowany aż do 1977 roku (te i wiele ciekawych informacji na temat "Wieśka" możecie przeczytać na specjalnej tablicy, odwiedzając Czerwieńsk).

"Wiesiek" w 2014 trafił do Czerwieńska i stał się lokalną atrakcją. Skąd takie imię dla parowozu? Jak informuje tablica, znajdująca się przy pojeździe: "Podpułkownik Wiesław Kwaśniewski związał się z Czerwieńskiem w 1985 roku, gdy podjął służbę u miejscowych przeciwlotników".

Tutaj, w lokalnym pułku, został szefem sztabu. Potem pełnił funkcję burmistrza Czerwieńska, następnie zaś radnego miasta i gminy. W kręgu jego zainteresowań znalazło się też miejsce dla historii techniki. Marzeniem mieszkańca było stworzenie muzeum techniki wojskowej i kolejowej. Działania W. Kwaśniewskiego na rzecz gminy sprawiły, że społecznicy, walczący o postawienie pojazdu w Czerwieńsku, zdecydowali się nazwać parowóz imieniem samorządowca.

Czy piękny przykład historii lokalnej kolei, który jest częścią Muzeum Lokalnego Kolei Szprotawskiej doczeka się odnowy?

- Planujemy modernizacją parowozu - zapewnia burmistrz Czerwieńska, Piotr Iwanus. - Jesteśmy po rozmowie z PTTK w Zielonej Górze oraz z prezesem zarządu PKP Cargo Wagony. Sądzimy, że ten okres zimowy będzie poświęcony na odrestaurowanie naszej lokomotywy przez pracowników PKP Cargo.

Parowóz ma ostatecznie trafić na Dzikie Łąki w Zielonej Górze. W tej kwestii działa Mieczysław Bonisławski z Klubu Miłośników Kolei Szprotawskiej. Zmiany są elementem zwycięskiego projektu zielonogórskiego budżetu obywatelskiego 2020. W ramach tych prac ma nastąpić także doświetlenie miejsca, gdzie elementy są prezentowane, wydłużenie peronu.

Do tematu będziemy wracać.

ZOBACZ TEŻ: Nietków. Remont kościoła w pełni. Mieszkańcy znów chcą działać i zebrać pieniądze

POLSKA TOSKANIA - zobacz film i przewodnik interaktywny po lubuskiej krainie wina i wrażeń!

Poznaj z nami polską Toskanię! Zabierzemy Cię w podróż pięcioma szlakami: pasji, cierpliwości, spełnienia, dumy i tradycji.

Przewodnik interaktywny po polskiej Toskanii

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto