Jak pokazują dane z badań opinii publicznej zrealizowanych przez Centrum Badań Rynkowych i Społecznych na zlecenie firmy DEKRA, ponad 98% Polaków przez zakupem samochodu chciałoby mieć możliwość dokonania przez rzeczoznawcę weryfikacji dotychczasowego przebiegu pojazdu. Stan techniczny oraz historię serwisową można sprawdzić samodzielnie na podstawie różnych dostępnych raportów – jednak często po prostu nie wiemy jak odpowiednio je odczytywać i które z zawartych w nich informacji wykorzystać.
Numer VIN
Jednym ze sposobów jest rozkodowanie numeru VIN, czyli Vehicle Identification Number. Pozwala to na poznanie podstawowych informacji o marce, modelu i typie samochodu, roku produkcji, a nawet typie nadwozia. Co więcej, ukryte są w nim informacje o rodzaju fabrycznego wyposażenia, dzięki czemu można je porównać z tym, aktualnie znajdującym się w aucie. Braki w wyposażeniu mogą wskazywać na wypadkową historię samochodu.
"Korekta" przebiegu
Jedną z podstawowych czynności jest sprawdzenie przebiegu kilometrów w samochodzie. Niestety, weryfikacja tego nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Na "korektę przebiegu" wciąż jest się łatwo nabrać. W tym przypadku mogą nam pomóc raporty odnoszące się do konkretnego auta. Podczas weryfikowania w bazach danych informacji o odnotowanych przebiegach warto zwrócić uwagę na chronologię i logikę tych zapisów. Dostępna od 2014 roku baza CEPiK zawiera ograniczoną liczbę pojazdów z pełną historią odnotowanych przebiegów dla samochodów zarejestrowanych w Polsce. Dla używanych samochodów importowanych, informacje zawarte w tej bazie będą zdecydowanie niepełne.
Zobacz: Ten Matiz piętnastokrotnie okrążył Ziemię, a teraz trafił na sprzedaż. "Był czas, że pokonywałem nim dwieście kilometrów dziennie"
Kupione (nie)kradzione
Przed zakupem samochodu należy upewnić się, że nie pochodzi on z kradzieży. Kupienie takiego egzemplarza może przynieść jedynie problemy. Kupujący może w przyszłości zostać oskarżony o paserstwo. Policja rekwiruje niefortunny zakup, a właścicielowi grozi odpowiedzialność karna. Legalność samochodu możemy przeważnie bezpłatnie sprawdzić w bazach pojazdów skradzionych. Szczególnie czujni powinniśmy być, kupując auto z importu.
Kolizje i wypadki
Przed zakupem auta warto sprawdzić informacje o liczbie szkód komunikacyjnych, a także poznać dokumentację zdjęciową. Naprawy blacharsko-lakiernicze nie muszą dyskwalifikować auto z zakupu, ale ważne jest to, w jaki sposób naprawa została przeprowadzona.
Ocena uszkodzeń samochodu i sposobu wykonanej naprawy powinna zostać zlecona niezależnym i obiektywnym w swych opiniach ekspertom motoryzacyjnym, którzy wykorzystują szereg nowoczesnych urządzeń. Diagności pracujący w Stacjach Kontroli Pojazdów posiadają ponadto odpowiednie wykształcenie techniczne oraz doświadczenie zawodowe pozwalające na przygotowanie w pełni profesjonalnych ekspertyz, które są podstawą do podjęcia przemyślanych decyzji zakupowych
– mówi Wojciech Śliz z Auto Raport DEKRA.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?