- Dzisiaj przechodzimy z fazy marzeń do realizacji – mówił w piątek 6 października na peronie pierwszym skwierzyńskiego dworca wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Właśnie w tym miejscu PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Urzędem Marszałkowskim w Zielonej Górze umowę na dofinansowanie remontu 36-kilometrowej linii kolejowej Skwierzyna – Międzychód. W ramach tej inwestycji będą też prace w Gorzowie. W północnej stolicy Lubuskiego powstaną przystanki Gorzów Wielkopolski Zakanale, Gorzów Wielkopolski Zachód oraz Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna. Oprócz tego powstanie 6-7 km linii kolejowej z Wieprzyc do strefy.
- Przywracamy linie kolejowe, które zdaniem samorządów, są niezmiernie ważne – mówił w Skwierzynie wojewoda Władysław Dajczak.
Pociągi pojadą w 2030
Wartość całego projektu to około 300 mln zł. Z tej kwoty aż 85 proc. wyłoży rząd w ramach programu Kolej Plus.Pozostałe 15 proc. wyłożą samorządy w Lubuskiem, z czego połowę wyłoży samorząd województwa lubuskiego, a na drugą połowę zrzucą się samorządy gmin, przez które przebiega linia Gorzów – Międzychód.
Umowa na dofinansowanie uruchamia już kolejne prace.
- W listopadzie ogłosimy przetarg na dokumentację projektową – mówił w Skwierzynie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Linia kolejowa 363 Skwierzyna – Międzychód jest niewykorzystywana w ruchu pasażerskim od 1995. W związku z tym prace projektowe powinny potrać do trzech lat.
- Prace realizacyjne mogłyby ruszyć w 2026-2027. Realizacja na pewno będzie do końca 2029, bo to jest perspektywa programu Kolej Plus – mówił nam wiceminister Bittel.
Z Gorzowa do Poznania najkrótszą trasą
Modernizacja linii Skwierzyna – Międzychód oraz inwestycje kolejowe w Gorzowie to kolejna inwestycja w ramach rządowego programu w Lubuskiem.
- Cieszymy się, że drugi z kilku przygotowanych przez samorząd województwa projektów otrzymał dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus. To pokazuje, że poważnie traktujemy przewozy kolejowe – mówił członek zarządu województwa Marcin Jabłoński. Wcześniej Lubuskie i PKP PLK podpisały podobną umowę dotycząca odcinka Bieniów-Lubsko.
W ramach programu Kolej Plus będzie robiony odcinek Szamotuły – Międzychód (do programu zgłosiło go Wielkopolskie, w sierpniu podpisano umowę na projekt techniczny). Oznacza to, że po zrobieniu obu odcinków możliwy będzie przejazd koleją z Gorzowa do Poznania najkrótszą trasą.
- To bardzo ważna inwestycja dla Skwierzyny, bo reanimuje trasę, która kiedyś funkcjonowała, a nam jest potrzebna wymiana kapitału ludzkiego. Poprawi to jakość życia mieszkańców, ale i sytuację gospodarczą miasta. Podróż między Gorzowem a Międzychodem będzie wynosić około 60 minut – mówił Lesław Hołownia, burmistrz Skwierzyny.
Będą kolejne szynobusy
Z myślą o przyszłym połączeniu Lubuskie powiększy tabor, który będzie wykorzystywany jeszcze zanim na trasie Gorzów – Międzychód – Poznań będą jeździły pociągi.
- Jesteśmy na etapie rozstrzygania przetargu na dwa kolejne szynobusy spalinowe – mówił M. Jabłoński. W planach na przywróconą trasę jest aż osiem par połączeń kolejowych.
- Zakładamy, że prędkość będzie tu wynosić 120 km/h. To wystarczające przy tym, gdy co kilka kilometrów pociąg będzie zatrzymywał się na stacjach – mówił I. Merchel.
W ramach programu Kolej Plus w całej Polsce ma zostać zrealizowanych 35 inwestycji. Będą one kosztowały łącznie 13 mld zł.
Czytaj również:
Czy dworzec kolejowy to będzie „Gorzów Główny”?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?